Nu søsætter de et nyt digitalt bureau, first coffee, som skal specialisere sig i den danske turisme- og oplevelsesbranche. Med ombord er eksperter i bl.a. brugeroplevelser, digital markedsføring, visuel kommunikation, kreativ konceptudvikling og produktudvikling. Og first coffee er allerede kommet godt fra start med bl.a. et brandingprojekt for Destination Limfjorden.
Det Aarhus-baserede PR- og kommunikationsbureau Related har igennem de sidste 12 år cementeret sin position som et af de førende nordiske bureauer inden for turismebranchen – med bl.a. Dubais Turistråd, Portugals Turistråd, Maltas Turistråd og Irlands Turistråd på kundelisten.
Nu sætter bureauet dog specifikt kurs mod egne breddegrader; nemlig danske rejsemål og turismeaktører. Det sker med lanceringen af et helt nyt digitalt bureau ved navn first coffee.
Læs mere om navnet "First Coffee" her
Positionering er vigtigere for destinationer end nogensinde Selvom Related de seneste mange år primært har håndteret PR, kommunikation, kampagner og events for store udenlandske rejsemål, er den danske turisme- og oplevelsesindustri ikke helt fremmed territorie.
- Vi har gennem tiden arbejdet for bl.a. Visit Gudenaa, Hærvejen, Destination Sydvestjylland, Jysk Rejsebureau og BENNS, beretter Relateds direktør Henrik Koch, der fremover vil samle opgaver for danske destinationer i det nye selskab:
- first coffee skal hjælpe danske destinationer og aktører inden for oplevelsesindustrien med digital markedsføring og kommunikation – herunder bl.a. digital strategi, kreative kampagner samt design og analyse af brugeroplevelser. Samtidig kan first coffee ved at trække på kommunikations- og PR-specialisterne i Related også løse strategiske kommunikations- og brandingopgaver, forklarer Henrik Koch, der tror på, at det i de kommende år bliver vigtigere end nogensinde før at positionere sig over for de danske turister.
- Med coronapandemien har danskernes rejsemønstre og -præferencer ændret sig. Hvordan en destination agerer de kommende par år, kan være afgørende for destinationens udvikling i de kommende ti år. Særligt for danske destinationer og aktører giver pandemien formodentlig helt nye muligheder for at vinde markedsandele, vurderer han.
Er kommet godt fra start
Selvom first coffee kun har været i søen et par måneder, er bureauet allerede kommet godt fra start.
- I efteråret løste Related og first coffee i samarbejde en omfattende brandingopgave for
Destination Limfjorden. Her samarbejdede vi om at udforme en ny brandfortælling, der indkapsler destinationens værdier og kernebudskaber samt en ny visuel identitet med bl.a. nyt logo, skrifttyper, farve- og billedstil. Dette skal fremover bruges i alle destinationens kommunikations- og markedsføringsaktiviteter, fortæller Henrik Koch.