Aarhusiansk PR-bureau lancerer nyt bureau målrettet den danske turismebranche

PR- og kommunikationsbureauet Related er med adskillige internationale og nationale rejsemål på kundelisten blandt de førende nordiske bureauer i turismebranchen.
Nu søsætter de et nyt digitalt bureau, first coffee, som skal specialisere sig i den danske turisme- og oplevelsesbranche. Med ombord er eksperter i bl.a. brugeroplevelser, digital markedsføring, visuel kommunikation, kreativ konceptudvikling og produktudvikling. Og first coffee er allerede kommet godt fra start med bl.a. et brandingprojekt for Destination Limfjorden.

Det Aarhus-baserede PR- og kommunikationsbureau Related har igennem de sidste 12 år cementeret sin position som et af de førende nordiske bureauer inden for turismebranchen – med bl.a. Dubais Turistråd, Portugals Turistråd, Maltas Turistråd og Irlands Turistråd på kundelisten.

Nu sætter bureauet dog specifikt kurs mod egne breddegrader; nemlig danske rejsemål og turismeaktører. Det sker med lanceringen af et helt nyt digitalt bureau ved navn first coffee.

Læs mere om navnet "First Coffee" her


Positionering er vigtigere for destinationer end nogensinde
Selvom Related de seneste mange år primært har håndteret PR, kommunikation, kampagner og events for store udenlandske rejsemål, er den danske turisme- og oplevelsesindustri ikke helt fremmed territorie.

- Vi har gennem tiden arbejdet for bl.a. Visit Gudenaa, Hærvejen, Destination Sydvestjylland, Jysk Rejsebureau og BENNS, beretter Relateds direktør Henrik Koch, der fremover vil samle opgaver for danske destinationer i det nye selskab:

- first coffee skal hjælpe danske destinationer og aktører inden for oplevelsesindustrien med digital markedsføring og kommunikation – herunder bl.a. digital strategi, kreative kampagner samt design og analyse af brugeroplevelser. Samtidig kan first coffee ved at trække på kommunikations- og PR-specialisterne i Related også løse strategiske kommunikations- og brandingopgaver, forklarer Henrik Koch, der tror på, at det i de kommende år bliver vigtigere end nogensinde før at positionere sig over for de danske turister.

- Med coronapandemien har danskernes rejsemønstre og -præferencer ændret sig. Hvordan en destination agerer de kommende par år, kan være afgørende for destinationens udvikling i de kommende ti år. Særligt for danske destinationer og aktører giver pandemien formodentlig helt nye muligheder for at vinde markedsandele, vurderer han.

Er kommet godt fra start
Selvom first coffee kun har været i søen et par måneder, er bureauet allerede kommet godt fra start.

- I efteråret løste Related og first coffee i samarbejde en omfattende brandingopgave for Destination Limfjorden. Her samarbejdede vi om at udforme en ny brandfortælling, der indkapsler destinationens værdier og kernebudskaber samt en ny visuel identitet med bl.a. nyt logo, skrifttyper, farve- og billedstil. Dette skal fremover bruges i alle destinationens kommunikations- og markedsføringsaktiviteter, fortæller Henrik Koch.


ledelsen I First Coffee
Garvede bureaufolk med ombord
For at kunne give den danske turisme- og oplevelsesbranche den bedst mulige rådgivning om deres oplevelseskommunikation har Henrik Koch fået to erfarne bureaufolk med ombord i first coffee.

Per 1. januar 2021 er Dennis Østergaard tiltrådt som partner i first coffee, mens Thomas Andersen bliver en del af virksomheden per 1. februar. Dennis Østergaard har 15 års erfaring med digital kommunikation, mens Thomas Andersen er ekspert i design thinking, oplevelsesøkonomi og brugeroplevelser.

- Det er helt unikt at kunne kombinere så stærk ekspertise inden for digital markedsføring og konceptudvikling med Relateds lange erfaring i at kommunikere til de danske turister. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at first coffee kan positionere sig som det førende bureau på området, vurderer Henrik Koch.

Fokus på brugerinvolvering og gennemarbejdede løsninger
Selvom det nye bureaus navn umiddelbart leder tankerne hen på lune, koffeinholdige drikke snarere end skarp markedsføring, er der en mening med galskaben, forklarer bureauets kommende kommercielle direktør, Dennis Østergaard:

Kaffe er synonym med gode oplevelser og hyggelige minder. Det er nærvær, relationer og tid til hinanden. En kort pause fra hverdagens jag. first coffee er sat i verden for at skabe digitale oplevelser og virkelige minder, som gæsterne mærker og husker. Med fokus på involvering, tid og overskud. Det gælder både i relationen mellem destinationerne/aktørerne og gæsterne – og i samarbejdet mellem os og vores kunder, forklarer han.
Dennis Østergaard, Founding Partner og Commercial Director
Om Dennis, Henrik og Thomas
Dennis Østergaard kommer senest fra stillinger hos APSIS og s360, der begge er nordiske sværvægtere indenfor martec og digital marketing. Derudover var han også en central nøgleperson i No Zebras repositionering mod eCommerce-markedet tilbage i 2014 og har erfaring med en række startups. Dennis har arbejdet med kommunikation og platformudvikling i en kommerciel kontekst siden 2006 og elsker at nørde med udvikling af nye digitale forretningsmodeller, agil konceptudvikling og brugerdrevet innovation.

Henrik Koch har været direktør i Related siden 2006 og er i dag også ejer af virksomheden. Han er idemanden bag mange af de kreative kampagner, vi laver for vores kunder, og er generelt god til at udfordre status quo. Han er samtidig ansvarlig for vores årlige markedsanalyse og undersøgelse af turisters forbrugeradfærd
–det, der i dag er Travellyze. Henrik stå typisk for strategisk sparring i udvikling af kommunikationsstrategier samt er involveret i kreativ brainstorm og konceptudvikling.

Thomas Andersen har siden 1997 arbejdet med visuel kommunikation samt produkt- og konceptudvikling hos en række prisvindende bureauer i Danmark. Hans arbejde er forankret i design thinking og agile udviklingsmetoder – med fokus på menneskelige indsigter og hyppig brugerinvolvering. Thomas har gennem årene arbejdet tæt sammen med flere kendte aktører inden for turisme- og oplevelsesbranchen, bl.a. Bakken, Grøn koncert, Club La Santa, Sol & Strand og Smukfest. Thomas kommer fra en stilling som CCO & Head of Customer Experience hos SE/Nordlys' innovationsafdeling Blue Labs.

  • Dennis Østergaard
    Founding Partner og Commercial Director
  • Henrik Koch
    Founding Partner & Senior advisor
  • Thomas R. Andersen
    Founding Partner & Creative Director
Se noget af vores arbejde her