Nyt brand og logo til Destination Limfjorden

Kan man indkapsle en destination i ord, farver og former? Det er i hvert fald det, vi har forsøgt med det nye brand og den nye visuelle identitet, der skal danne grundlag for Destination Limfjordens fremtidige kommunikations- og markedsførings-aktiviteter.
Destination Limfjorden så dagens lys i 2020 og dækker Skive, Struer og Morsø Kommune. Som helt ny destination havde Destination Limfjorden brug for at få defineret et fælles grundlag for kommende kommunikations- og markedsføringstiltag.

Med et helt blankt lærred som udgangspunkt fik vi derfor til opgave at indkapsle den naturskønne danske destinations mange oplevelser og muligheder i et nyt brand.

Først fundamentet…
Som hver gang man kreerer noget nyt, startede vi med at få styr på fundamentet: Hvad er det for en destination, hvad tilbyder de, og hvordan matcher det dét, turisterne efterspørger?
Derfor indledte vi opgaven med en omfattende researchproces, der involverede både desk research og interviews med destinationens ansatte samt lokale aktører på destinationen.

Læs mere om vores tilgang her

Med udgangspunkt i denne empiri identificerede vi destinationens styrker og muligheder – der blev sammenfattet i en række kernebudskaber og brandværdier. Dét blev sammenfattet i en kort brandstory, der indkapsler destinationens "identitet" og kerne. Brandstoryen kan fremadrettet både bruges internt til at skabe sammenhængskraft og fælles forståelse blandt aktørerne – og eksternt til at fortælle turisterne hvad de kan forvente, når de besøger Destination Limfjorden.

… og så farver og finish
Med det grundlæggende fundament på plads, påbegyndte vi næste opgave: At finde ud af, hvordan det nye brand skulle se ud udadtil.

Hvilke farver kommunikerer det, vi vil sige? Hvilken type billeder taler til vores målgruppe(r)? Og ikke mindst: hvordan skal logoet – det nye fælles vandmærke på tværs af Destination Limfjorden – se ud?

I arbejdet med at udvikle logoet var der flere værdier, der gik igen på tværs af emner – og som vi endte med at vurdere som centrale for logoet:
Vand (fjorden), sted (en lokation), mennesker (som skaber og nyder oplevelser), balance (genopladning, fordybning, fred og ro versus oplevelser og nye indtryk) samt aftryk (minder, der huskes og tages med).
Dette endte ud i et logo skabt af to dråbe-former, der leder tankerne hen på de fem ovenstående elementer. Logoet kan anvendes både med og uden navnet "Destination Limfjorden".
En ferieoplevelse fra flere perspektiver
Sammen med logoet præsenterede vi et oplæg til en ny visuel identitet med skrifttyper, farver, billedstil og eksempler på grafisk og digitalt design – alt sammen i tråd med det nye brand og kernebudskaberne.

Det centrale for den visuelle identitet blev et fokus på at afspejle bredden i destinationen ved konsekvent at arbejde med flere forskellige perspektiver i billedvalget:
Fra billeder af naturen og de store, åbne vidder til karismatiske portrætbilleder af det enkelte menneske, der er med til at gøre ferieoplevelsen mindeværdig; det være sig både kokken på kroen, brygmesteren på bryghuset, medarbejderen på badehotellet og udlejeren af kajakker.

Farverne blev fundet i naturen
Det stod hurtigt klart, at farverne til Destination Limfjordens kommunikationsindsatser selvfølgelig skulle findes i den omkringliggende natur, som er en vigtig del af ferieoplevelsen: Vand, planter, sand, træ, solnedgange, blomster. Farvepaletten giver adskillige kombinationsmuligheder – fra moderne lyslilla og karrygul til mere klassiske blå og beige toner.

Brug af farverne i praksis
For at illustrere, hvordan farverne kan bruges i praksis, og hvordan forskellige farvekombinationer kan symbolisere hhv. natur, udforskning, leg og nærvær, udformede vi forskellige oplæg til webdesign og kampagneformater – som inspiration til, hvordan den nye visuelle identitet kan udfoldes på disse platforme.
Koncept retning for forskellige til annonceformater til bl.a. magasiner og outdoor.
Se flere af vores cases