Optimer din gæsts tid væk fra kontoret – det er service!

Hotel- og konferencebranchen har gennem corona-pandemien været på en følelsesmæssig rutsjebanetur med lukkede lokaler uden konferencegæster, tomme senge og hjemsendte medarbejdere. Men nu oplever mange steder den længe ventede flaskehalseffekt med stor travlhed. Service er derfor vigtigere end nogensinde før, så man ikke mister gode gæster i en travl hverdag. Men service er mange ting, så hvad er egentlig vigtigst?
For at blive klogere på det, har vi taget en snak med Andreas Horn Grønnebæk fra VisitAarhus, der om nogen ved, hvad der er vigtigt indenfor service. Han er tidligere kok, men i dag er han chef for erhvervsturisme hos VisitAarhus.

På agendaen var blandt nogle af de helt basale ydelser, der som minimum skal være på plads, før mødebookeren vælger dit sted.
Bæredygtige valg giver samme følelse som omsorg. Så hvis man kommunikerer, at hos os serverer vi bæredygtig og sund mad, passer du ikke kun på miljøet, men videregiver samtidigt en følelse af omsorg til dine gæster.
Andreas Horn Grønnebæk, Chef for erhvervsturisme hos VisitAarhus
Flere ingefærshots og færre røde bøffer
Andreas fortæller, at det handler om at tilbyde lokale råvarer og økologi, sunde snacks, at undgå madspild, og bruge genbrugsmaterialer, når det kommer til servering af mad og drikke. Han tilføjer, at vigtigheden i at tænke i optimering og at lade være med at gøre deltagerne en bjørnetjeneste ved at servere tunge bøffer, der ikke ligefrem har en positiv indvirkning på koncentrationsevnen. Så tænk gerne på hvad du serverer til dine gæster – måske det var bedre med et frisk ingefærshot?

- Bæredygtige valg giver samme følelse som omsorg, fortsætter Andreas. Så hvis man kommunikerer, at hos os serverer vi bæredygtig og sund mad, passer du ikke kun på miljøet, men videregiver samtidigt en følelse af omsorg til dine gæster. Hertil kan man som møde- og konferencested supplere med, hvilke konkrete bæredygtige tiltag man har gjort sig, samt hvilken forskel disse gør. På den måde skaber du de bedste rammer for både dine gæster – og planeten. Andreas forklarer, at dét er kernen af god service - at optimere den tid dine gæster er væk fra kontoret, så de får det mest mulige udbytte af deres tid.
De bedste rammer for læring
Dine lokalerne skal være personlige, hyggelige, sanseligt indrettet med fleksible lokaler og gode udemiljøer. Det fortæller Andreas, da samtalen falder på de fysiske rammer. Samtidigt fortæller han, at pandemien har gjort, at størrelsen på lokalet kan være mindre, og at behovet for pauser og break outs med muligheden for at gå udenfor er blevet større. Andreas supplerer, at det nemlig handler om at facilitere de bedst mulige rammer for læringen. Man skal spørge sig selv, om det fysiske rum stadig kun er et fysisk rum, eller om det også kan være udenfor i skoven? Lad dig ikke begrænse af fire vægge. Det er vigtigt at kommunikere hvilke faciliteter I også kan tilbyde foruden lækre lokaler.

Andreas fortæller videre, at begreber som hybridmøder er dukket op, hvor det handler om at have en god platform, der kan understøtte det virtuelle og det fysiske. Et fysisk møde, som også har digitale tilstedeværende, eller omvendt. Han understreger dog, at det digitale aldrig kan erstatte det fysiske, da vi stadig har brug for samvær, samtaler, networking, men at den digitale tilstedeværelse kan understøtte og eskalere det fysiske møde, når 500+ også kan følge med digitalt. Ved at have et godt digitalt setup får du altså muligheden for at have langt flere gæster end du fysisk har kapacitet til.
Kan I se min skærm?
Og nu hvor vi er ved det digitale, tror vi alle, at vi de seneste måneder til tider er blevet lidt gråhåret af dårlig internet og teknik, som bare ikke spiller. Derfor er det alfa omega, at det digitale understøtter oplevelsen, og ikke er en forhindring. Vi kender vel alle typen, der ikke kan få HDMI-kablet til at fungere og få PowerPoint præsentationen op på storskærmen. Det skal bare virke. Så et helt simpelt råd fra Andreas er, at du skal have lynhurtig internet og nem præsentationsopkobling, der nemt understøtter skærmdeling og online præsentationer. Flere vil ultimativt komme til at arbejde hjemmefra fremover, så du kan ligeså godt få styr på det nu.

Andreas forklarer også, at mødebookere ofte er bange for, at noget går galt, at der er kø til toiletterne, at kaffen er forsinket eller at teknikken ikke duer. Det er alt sammen såkaldte service touch points, der er med til at forme ens overordnede indtryk. Så derfor anbefaler Andreas altid, at man har en medarbejder klar til at hjælpe på dagen. Det er også god service at informere om, at I har medarbejderen stående klar til at hjælpe, så de ved, at der er tjek på det, inden de ankommer.

Andreas slutter af med at fortælle, at god service også ligger i personalet - at en god tjener godt kan redde en dårlig kok. For virkelig god service kan være en oplevelse i sig selv, men det er samtidigt en svær kunst at mestre. For Andreas er de vigtigste touch points, at der bliver taget godt imod gæsten ved ankomsten og sagt godt på gensyn, når de forlader stedet igen. Gør man mere her end gæsten forventer, er der altid plads til småfejl i tiden imellem. Det vigtigste er altid, at man dækker gæstens behov, og overgår det hvis muligt, så man ikke blot sælger lokaler, men derimod en rigtig god oplevelse.

Skal vi hjælpe dig med at skabe gode oplevelser for dine gæster? Send os en mail på hello@firstcoffee.dk, så giver vi altid gerne en kop kaffe.

/First Coffee Teamet

Se andre nyheder