Digitalt koncept: Konkurrence om skræddersyede drømmerejser

Kan man lave en digital kampagne, der både skaber awareness, brand memory OG conversion? Det lyder måske som en stor mundfuld – men man kan faktisk godt tænke alle disse elementer ind i én og samme digitale kampagne.
Personificeret kampagnesite med bland-selv-funktion
Det har vi gjort med kampagnekonceptet "Tættere på X", hvor brugere får mulighed for at sammensætte og vinde sin egen personlige drømmerejse til en given destination. X'et kan her være solen, havet, weekendopholdet, naturen eller noget helt femte – afhængig af hvilket produkt man markedsfører.

For at skabe brugerinvolvering og sætte gang i feriedrømmene, får hver enkelt bruger på kampagnesitet mulighed for selv at sammensætte netop SIN drømmerejse; hvad end madoplevelser, adrenalinkick eller afslapning er førsteprioriteten på ferien. Dette giver mulighed for at skabe "market of one" – og dermed gøre hver enkelt bruger sin helt egen målgruppe, der får en løsning tilpasset hver enkelt brugers behov og ønsker.
Time well spent giver øget produktværdi
Dét, at brugeren skal "blande selv", betyder, at de skal bladre igennem de oplevelsesmuligheder, destinationen udbyder. Dermed eksponeres de for et bredt udvalg af oplevelser på destinationen – og får dermed øget viden om udbuddet. I dette format er det oplagt at involvere de lokale aktører, der således får mulighed for at eksponere netop deres produkt/oplevelse mod en relevant målgruppe.

Dermed involveret brugerne sig med brandet for hver især at bygge det produkt, de selv drømmer om. Og dermed får de en oplevelse med produktet/destinationen, allerede inden der overhovedet er sket en booking eller et besøg. Samtidig gør "time well spent" (på at undersøge muligheder og drømme, mens man stykker sin drømmerejse sammen), at brugeren tillægger produktet større værdi i sidste ende; også kendt som IKEA-effekten..
Større sandsynlighed for booking
Samtidig sker der noget psykologisk, når man har brugt tid på at sammensætte en rejse. Det minder om en købsoplevelse, og derfor er der stor sandsynlighed for, at brugeren efterfølgende vil gå ind og købe en tilsvarende rejseoplevelse til destinationen – fordi de simpelthen allerede er "in the mood".

I forbindelse med deltagelsen opsamles der kontaktoplysninger og permissions fra brugerne, som sidenhen eksponeres for yderligere inspiration fra destinationen i e-mails, bl.a. med særlige tilbud og rabatter både lige efter deltagelse og efter endt kampagneperiode, når vinderen er fundet. Og dét skaber konverteringer.
70.000 drømte sig tættere på solen i Dubai
Dette kampagnekoncept er testet og kørt af flere udenlandske turistdestinationer, bl.a. Dubais Turistråd. Brugerne finder vej til siden via fx display-annoncering, sociale medier og nyhedsbreve.

I januar 2020 kørte Dubais Turistråd kampagnen i samarbejde med rejsearrangøren TUI på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Finland. Knap 138.000 besøgte kampagnesiden, hvoraf over 70.000 sammensatte sin drømmerejse og tilmeldte sig konkurrencen. Efterfølgende blev der solgt over 1600 rejser til Dubai, som kan spores tilbage til nyhedsmails fra denne kampagne.
Tyvstart sommeren på Malta
Efterfølgende tilpassede vi sammen med Maltas turistråd konceptet til Malta og de rejsebureauer, som sælger Malta i henholdvis Sverige, Danmark og Finland.

Her fik kampagnet intet mindre end - og hold nu fast - 46 millioner visninger på tværs af banner annoncering, sociale medier og nyhedsbreve. Mere end 18.000 gennemførte flowet og tilmeldte sig konkurrencen. I alt tilmeldte 11.600 sig et dedikeret nyhedsbrev med yderligere information om Malta og tilbud på rejser til Malta.
Bland selv ferie på Fyn
Og sidst, men absolut ikke mindst, har vi i samarbejde med Destination Fyn netop lanceret kampagnen Bland Selv Fyn, som også er bygget på samme kampagnekoncept. Her er det danskerne, som skal bygge deres egne fine, fynske drømmeferie ved hjælp af flowet, som vi har tilpasset Fyns branding og tone-of-voice.

Stay tuned for kampagnens resultater, når den slutter i løbet af efteråret!
Vil du høre mere?
Smid os en mail, så giver vi en kop kaffe og et bud på, hvordan dette kampagnekoncept kan skabe værdi for din destination. Vi kan afsløre, at der også er gode PR-muligheder i kampagnen, hvis man gør det rigtigt!