Hotellers udfordringer i 2023: Optimering og kapacitetsudnyttelse

Hoteller spiller en central rolle i den moderne turismebranche. Men selvom branchen er kendt for sin evne til at tilpasse sig skiftende behov og trends, står hoteller i dag over for en række udfordringer, der kræver deres fulde opmærksomhed.
Vi har talt med flere end 15 beslutningstagere indenfor hotelbranchen for at få indblik i, hvilke udfordringer hoteller står overfor i øjeblikket. Selvom mange problemstillinger er blevet fremhævet under vores samtaler, så vil vi her tage fat i de tre, som er dukket op flest gange: 1) Viden om gæsten, 2) optimering af driften, og 3) rekruttering. Ved at forstå og tackle disse udfordringer kan hoteller ikke kun forbedre deres bundlinje, men også levere en ekstraordinær gæsteoplevelse, der fører til øget tilfredshed og loyale kunder.

Optimering
Effektivitet og kapacitetsudnyttelse er afgørende i hotelbranchen, og optimering af interne processer var da også noget, som mange nævnte som værende en presserende udfordring. Ved at optimere interne processer og omfavne digitalisering kan hoteller opnå forbedret drift og – måske – give en bedre gæsteoplevelse ved at sikre hurtig og effektiv service. Automatisering af rutineopgaver og avancerede bookingsystemer effektiviserer arbejdsgangen og tilpasser kapaciteten til efterspørgselsmønstre. Og så muliggør digitalisering også bedre indsigt i drift og personalisering af tjenester. Men det kræver investeringer, både i form af penge og tid, da implementering af nye processer ikke er noget 'man bare gør'. Det er hotelcheferne vi har talt med godt klar over og det er måske også årsagen til, at flere endnu ikke har taget hul på optimering af interne processer, fordi 'det gamle virker ok'. Men det er altså muligt at øge indtjeningen, effektiviteten og gæstetilfredsheden igennem optimering af interne processer.
Viden om gæsterne
Hotellerne vi har talt med, erkender, at de har begrænset viden om deres gæster, hvilket kan gøre det mere vanskeligt at markedsfører sig, eller svært at skabe den absolut bedste gæsteoplevelse med et personligt touch. Men mere viden kan ændre det. Ved at få bedre indsigt i gæsternes præferencer og adfærd kan hotellerne optimere deres tilbud og styrke gæsteoplevelsen. Det handler om at opbygge en dybere forståelse af gæsterne og bruge den til at skabe skræddersyede oplevelser, der fører til øget tilfredshed og loyalitet. Ligeledes nævnte flere, at de kun havde en mavefornemmelse af hvilke gæster der er de mest profitable – og det er ellers værdifuld viden når der skal laves markedsføring og andre investeringer.

Rekruttering
Udover optimering og manglende indsigt i gæsterne, så oplever mange også store udfordringer med at rekruttere de rette medarbejdere. Det har flere konsekvenser for hotellerne, bl.a. at de bliver nødt til at sige nej til gæster og konferencer, fordi der simpelthen ikke er nok hænder. Mangel på kvalificeret arbejdskraft kan også resultere i ineffektiv service, langsom respons og en generel nedgang i kundetilfredshed. At have de rigtige medarbejdere er afgørende for at skabe en imødekommende atmosfære og levere enestående oplevelse. Hoteller skal fokusere på at forbedre deres rekrutteringsstrategier, tiltrække talentfulde kandidater og investere i oplæring og udvikling for at sikre, at de kan levere den høje standard af gæsteoplevelser, som deres gæster fortjener.

Hvad kan vi gøre?
Optimering af processer og forbedring af gæsteoplevelsen for at styrke konkurrenceevnen nævnes i mange af de samtaler vi har haft. For at løse udfordringerne kræver det en grundig analyse af hotellernes drift og en identificering af ineffektive procedurer og flaskehalse. Ved at implementere automatisering af rutineopgaver og digitalisere arbejdsgangen kan vi forbedre effektiviteten og frigøre medarbejdernes tid til mere værdiskabende aktiviteter, såsom at skabe skræddersyede gæsteoplevelser.

Bedre indsigt i gæsterne kan gøre det lettere at skabe personlige gæsteoplevelser, som i højere grad huskes af gæsten. Derudover kan det hjælpe ift. markedsføringen af hotellerne og generelt bidrage til en optimering af forretningsgangene på hotellet. Men det kræver at der kontinuerligt indsamles data, f.eks. igennem feedbackformularer, online spørgeskemaer op til besøget, eller grundig undersøgelse af hvordan gæsterne interagerer med omgivelserne på hotellet. Det kan give vigtig indsigt i deres præferencer og behov.

Rekruttering af de rette medarbejdere er en vanskelig opgave, fordi hotelbranchen generelt har lidt under et lidt dårligt ry med dårligt arbejdsmiljø, løn, og ufleksibelt arbejde. Det kan være svært for det enkelte hotel at gøre noget, men hvis de rette medarbejdere ikke kan tiltrækkes, så vil det blot være endnu mere vigtigt med grundig oplæring og træning af nye medarbejdere, så de opnår de rette færdigheder for at kunne levere gode oplevelser for gæsterne.

Vi vil gerne takke alle jer, som har taget tid ud af jeres travle dagligdag for at tale med os og dermed bidrage hertil. Det har været lærerigt for os!

Og til alle der har læst med, så håber vi, at I er blevet bare en smule klogere.

Alle er naturligvis velkomne til at tage kontakt, såfremt I ønsker at diskutere udfordringer eller potentielle løsninger.