Dashboard og datavisualisering til
Destination Nord

Vi har tidligere fortalt om hvordan Destination Nord har boostet deres skuldersæson med succes. Hvad vi kun fortalte kort om var, at vi i forbindelse med deres efterårskampagne hjalp med at gøre komplekse data brugbare og letforståelige for Destination Nord.
I forbindelse med efterårskampagnen blev der indsamlet en større mængde rådata fra deltagerne i konkurrencen. Destination Nord var klar over, at de stod med et interessant indblik i potentielle gæster, men også en vanskelig opgave i at analysere den store datamængde. Derfor fandt vi en løsning i at udvikle et dashboard, som transformerer data til indsigt.

Løbende og konstruktiv dialog med Destination Nord var udslagsgivende for at udvikle et dashboard i Power BI, som indeholdt de funktioner, som gør at dashboardet i dag er nemt at anvende og giver den indsigt, som er relevant for destinationen og dens partnere. Vi forvandlede altså den komplekse data til håndgribelig og letforståelig indsigt, som der kan handles på. Det giver en fantastisk viden om de præferencer og ønsker, som gæster har, når de ønsker at besøge Destination Nord, og vil være en god ressource for Destination Nords partnere og interessenter.
Hvad kan dashboardet hjælpe med?
Med dashboardet er det let at se hvilke typer af gæster, som ønsker at bo på hvilke hoteller og hvilke attraktioner de ønsker at besøge. Derudover har det givet os indblik i populære kombinationer mellem hoteller og attraktioner, ligesom det bl.a. har givet indsigt i om respondenterne:

- primært går efter oplevelser i naturen eller byen
- rejser som par, familie, eller ven/veninde
- foretrækker forskellige oplevelser alt efter hvilken gæstetype de er

Dashboardet giver også mulighed for at analysere data yderligere ved at filtrere, sortere og sammenligne data på forskellige måder.
Hvorfor arbejde med data visualisering og dashboards?
Dashboards til data visualisering er et yderst effektivt værktøj til at præsentere komplekse data på en let forståelig måde. Det skyldes, at dashboardet kan indeholde flere forskellige diagrammer, grafer og interaktive elementer, der hjælper med at formidle den komplekse data på en visuelt tiltalende måde.

En anden fordel ved dashboards er, at de kan skræddersyes til specifikke formål og målgrupper. Dette betyder, at vi kan leverer lige præcis den indsigt, som der er behov for, når der er behov for den.

Endelig kan dashboards også hjælpe med at identificere trends og mønstre i større datamængder, som ellers ikke ville være tydelige. Det giver Destination Nord værdifuld indsigt i, hvilke områder de og deres partnere skal fokusere på for at tiltrække flere gæster og forbedre deres oplevelsesudbud.

"Dashboardet giver os vigtig indsigt i vores gæsters ønsker til overnatning og oplevelser, som både vi og erhvervet omkring os kan uddrage meget ny viden fra. First Coffee har været en rigtig god sparringspartner i at udvikle dashboardet - både i forhold til det tekniske setup og i forhold til at beslutte hvordan data bliver vist, for at give mest mulig ny viden."

Troels Lund Laursen, webmaster hos Destination Nord.
Se flere af vores cases