Trends og tendenser i dansk turisme

Vi dykker vi ned i de danske turisters adfærd og præferencer og har lagt fokus på de turister, som har en positiv indstilling til Danmark og forventer at holde ferie i Danmark.
Danske turisters adfærd og præferencer
Naturoplevelser: For 7 ud af 10 danske turister er naturoplevelser en vigtig del af deres ferie. Pandemien satte skub i en allerede stingende tendens, hvor naturen og udendørsoplevelser blev en central del af danskernes ferie. Ud fra vores tal fortsætter interessen for naturoplevelser. Dette betyder, at der fortsat bør arbejdes med oplevelsestilbud, som tilpasses og rettes mod børnefamilien såvel som den erfarne sportsudøver.

Opleve små og unikke byer: Vores data viser, at 63% af de danske turister finder det vigtigt at besøge små og unikke byer i deres ferie. Dette hænger fint sammen med en stigende søgen efter autentiske oplevelser, som vi har mærket gennem de seneste år.

Madoplevelser: Madoplevelser er en vigtig del af rejseoplevelsen for 6 ud af 10 danske turister ifølge vores data. At smage på de forskellige regionale og lokale specialiteter og fødevarer har vundet indpas i de senere år
Produktpakker, hvor de tre typer af oplevelser kombineres til skabe en samlet oplevelse for turisten, giver mulighed for at skabe samarbejder på tværs af aktører i destinationen og samtidig tilbyde et mere attraktivt produkt for turisterne.
Økonomisk perspektiv
64% af danskerne forventer enten at øge eller fastholde deres feriebudget i 2025.
Vi kan se på vores tal, at 30% af danskerne forventer, at deres feriebudget vil være mindre i 2025. Dette er et fald sammenlignet med sidste år og lover derfor positivt for turismen i 2025.
Rejseinspiration
Familie og venner: Danskerne ligger stor vægt på familie og venners rejseoplevelser og -erfaringer, når de skal hente inspiration til deres næste rejse. Vores data viser således, at 6 ud af 10 danske turister får rejseinspiration fra deres familie og venner.

Online inspirationskilder: Vi kan se på vores tal, at online inspirationskilder er foretrukket over mere traditionelle kilder såsom aviser og rejsebureauer. Det er især online rejsebureauer og hjemmesider såsom TripAdvisor, som danskerne benytter sig af. Derudover har vi gennem de seneste år set en stigning i brugen af sociale medier, som inspirationskilde. Facebook og Instagram benyttes af 3 ud af 10 danske turister for inspiration, og TikTok har oplevet en fremgang på 9% siden 2022.
Bæredygtighedstendenser
Siden 2021 har vi set en stigning i turister, hvor bæredygtighed spiller en rolle i deres rejsebeslutninger. En fjerdedel af de danske turister har valgt tog eller bus over bil. Derudover tager omkring 17% del i lokale oplevelser, hvor der er fokus på formidling af dagligdage og lokale udfordringer. Det kan hænge sammen med den stigende interesse i regenerativ turisme, som der samtidig er vokset frem. Vores forventning er derfor, at det bliver helt centralt at kunne skabe oplevelser, som bidrager positivt til den lokale kultur og vores miljø i de kommende år.