Undersøgelsen har vist sig at være yderst værdifuld for Den Gamle By, da den har givet en detaljeret indsigt i, hvordan velkomstfolderen anvendes af forskellige gæstetyper. Resultaterne har ført til en række konklusioner og anbefalinger, som kan hjælpe med at forbedre folderens fremtidige format og indhold. Heldigvis har vi i løbet af 2024 set, hvordan Den Gamle By har implementeret ændringsforslagene i velkomstfolderen, og hvordan gæsternes forståelse af indholdet i folderen er blevet forbedret løbende.
Årskortholdere modtager ikke velkomstfolderen
Et centralt punkt for os var at undersøge, om velkomstfolderen overhovedet blev brugt – fik gæsterne velkomstfolderen? Det viste sig meget hurtigt, at velkomstfolderen kun blev uddelt til gæster, som købte billet on site, mens gæster med årskort eller digital billet ikke modtog velkomstfolderen, men selv skulle tage den. Det var dog tydeligt, at rigtig mange ikke tog den.
Det er jo ærgerligt. Dels fordi velkomstfolderen indeholder relevant information om nye aktiviteter – som også er relevante for årskortholdere – og dels fordi der bruges mange ressourcer på at skabe en god velkomstfolder.
Med indsigten om, at velkomstfolderen kun i ringe grad blev anvendt af årskortholdere og personer med digital billet, så blev det indført, at velkomst-postbuddet (ja, sådan en har Den Gamle By) også blev udstyret med velkomstfolderen og uddelte den til dem, som umiddelbart ikke havde en. Dermed steg andelen af gæster, som rent faktisk brugte velkomstfolderen.
Velkomstfolderen har en lang levetid
Et andet interessant resultat af undersøgelsen var, at velkomstfolderen – og de historier, den indeholder – tilsyneladende har lang levetid. Adspurgt om gæsterne havde fået læst en eller flere af de historier, som bliver formidlet i velkomstfolderen, så kunne mange svare, at de havde læst en – men havde tænkt sig at fordybe sig i historierne endnu mere, når de kom hjem og havde mere ro omkring sig.
Så intentionen om, at velkomstfolderen skulle læses i dybden, var altså til stede. Og på den måde kan velkomstfolderen med sine spændende historier om, hvordan livet var ’i gamle dage’, også blive en form for memorabilia, altså et minde fra en spændende oplevelse hos en af Danmarks top attraktioner.