Skab vækst i besøgstallene
- også i skuldersæsonerne

I efteråret 2022 ville Destination Nord gerne vækste deres besøgstal i skuldersæsonerne og generelt brande destinationen som en helårsdestination.
Det skulle gøres med afsæt i de lokale erhvervsevents, turismeprodukter og ydelser samt både byer (særligt Skagen), kysterne og øerne - alt sammen med fokus på at indsatser og initiativer skulle kunne fungere over lang tid og være brugbar over flere sæsoner. Og lige præcis dét er vi ret gode til, så i samarbejde med Destination Nord eksekverede vi kampagnen giv hverdagen en pause.

Kampagnen var baseret på et koncept, som i alt sin enkelthed går ud på, at en potentiel gæst sammensætter sin helt egen drømmeferie og dernæst får mulighed for at vinde den. For at sætte fokus på især forårets skuldersæson og time kampagnen til sæsonens bookingvindue blev kampagnen eksekveret i det sene efterår og tidlig vinter, mens vinderen blev trukket den 1. januar.

Konceptet kort fortalt
Konceptet bygger bl.a. på det faktum, at mange destinationer gerne vil fremhæve deres aktører og vise, hvad de kan tilbyde, samtidigt med at turister mangler lettilgængelige informationer om, hvad de kan opleve på en destination.

I kampagnen gennemgår den potentielle gæst et flow, hvor der stilles en række enkle spørgsmål om præferencer og ønsker – alt sammen for at personalisere rejsen. Det tager i gennemsnit omkring 2 minutter at gennemgå flowet – et meget højt niveau af engagement, der ellers kan være svært at sikre andre steder.

Konceptet er altså en god måde at brande en destinations store udvalg på og vise, hvad gæster kan opleve i destinationen. Og som glasur på toppen giver det samtidigt mulighed for at indsamle prædefinerede data om ens målgruppe mens man udbygger ens e-maildatabase.

Konceptet er gennemtestet i en række kampagner for bl.a. Destination Fyn, Pomorskie Travel, Visit Malta og Visit Dubai, og nu altså også Destination Nord.
Vælg og vind hele Destination Nord
kampagnesiden præsenteres den potentielle gæst for mulighederne "Hvad vil du opleve?" og herefter "Hvem skal med?".

Under "Hvad vil du opleve?" kunne man vælge:
- Kyst og natur
- Byliv

Og under "Hvem skal med?" kunne man vælge:
- Kæreste
- Ven/veninde
- Familie

Disse valg afspejler aktiveringen af hele destinationen - fra bylivet til kysten - men også den målgruppe, som Destination Nord ønskede at tale til, nemlig danske 35+-årige par, som rejser uden børn. Livsnydere på jagt efter en kort udflugt og pause fra hverdagen. Og ved først at vælge om de ønsker oplevelser, overnatningssteder og restauranter i byen eller ved kysten personaliseres rejsen præcis til gæstens ønsker. Alle oplevelser, overnatningssteder og restauranter var nøje udvalgt, så kun dem, som holder åbent netop i skuldersæsonerne, var inkluderet i valgmulighederne.

Dataindsamlingen
Det, at der blev opsat to specifikke datapunkter, muliggjorde, at Destination Nord kunne indsamle brugerdata ud fra flere parametre og blive klogere på, hvor mange, der er interesseret i hhv. byliv eller kyst og natur – og om det primært er kærestepar, vennepar eller familier, der vil til enten byen eller naturen. Et ekstra lag var desuden, at det nu også blev muligt at vide, hvilke oplevelser kæresteparret efterspørger, hvor familien vil overnatte og hvor venindeparret vil spise - en særligt brugbar viden for både Destination Nord og deres aktører til udvikling af produkter og fremtidige kampagner.

Men fordi kampagnen indbragte en stor mængde kompleks data, har vi også arbejdet en del med datavisualisering. Simpel visualisering af data gjorde det lettere for destinationen og dens aktører at forstå og overskue de spændende indsigter. Det betød desuden, at det blev lettere at træffe beslutninger på baggrund af de indsigter, der blev præsenteret.

En anden væsentlig fordel ved at visualisere større datamængder er, at det lettere huskes – samtidig med at risikoen for misforståelser mindskes. Visualiseringer er nemlig med til at gøre det lettere at spotte sammenhænge, hvilket gør det nemmere at træffe beslutninger på baggrund af indsigt i stedet for fornemmelser.

Hold øje her på siden, hvor vi snart går mere i dybden med både dataindsamlingen og visualiseringen.
Se flere af vores cases