ITB Berlin –turismebranchens
største mødested

I sidste uge besøgte vi verdens største turismemesse, ITB i Berlin, for at suge en masse ny viden og inspiration til os, og det må man sige lykkedes.
På ITB er der intet mindre end fire scener med hvert sit tema, så det største problem bliver hurtigt hvilke man skal prioritere over andre. Vi lavede den genistreg, at vi delte os op og mødtes imellem pauserne til en kaffe.

Er du nysgerrig på, hvad vi fik med hjem, så læn dig tilbage og læs med her, hvor vi præsenterer, hvad vi fandt mest interessant.

Dennis tog blå scene "Business Travel Track", Thomas tog røde scene "Data Talks Track" og Camilla tog orange scene "Marketing & Distribution Track".
Måling af en destinations bæredygtige udvikling via Business Intelligence
Dennis var meget inspireret af en case fra Østrigs nationale turistkontor. En case, hvor Martin Reichhart gik i dybden med, hvordan de måler destinationens fremskridt indenfor bæredygtig udvikling via Business Intelligence og brugen af big data. Målingerne sker overordnet set indenfor syv temaer, der tilsammen udgør destinations bæredygtige udvikling. De syv temaer præsenteres via dashboards, som giver destinationen og aktørerne et indblik i udviklingen.

Dennis fremhæver denne talk som en af de bedste, da casen er et fantastisk eksempel på, hvordan store mængder data gøres let tilgængelige for dermed at kunne understøtte mere bæredygtige beslutninger.

Tre adfærdsændringer AirBnb ser efter Corona
Thomas fandt en talk fra Airbnbs general manager iTyskland mest interessant. Hun fortalte om tre interessante adfærdsændring de ser post corona:

1. Der er mange flere søgninger (og bookinger) på kulturelle oplevelser, som fx at overnatte i en historisk bygning, en grotte eller noget helt tredje. Folk er blevet mere opmærksomme på, hvor meget kulturen og naturen betyder for vores selvopfattelse (vores belonging).

2. Gennemsnitslængden af bookingerne var blevet længere. Efter at have dykket ned i denne tendens kunne de konkludere, at måden vi arbejder og holder ferie på, er smeltet mere sammen i begrebet "workcation". Mange af os kan arbejde remote, hvilket gør, at vi arbejder fra ferielokationen og samtidig forlænger ferien. Det giver fleksibilitet og lader os tage ud i verden eller vores eget land og finde inspiration, ro, fordybelse, adspredelse og ikke mindst tid til hinanden, mens vi er på arbejde. Dertil har vi brug for en mere hjemlig følelse, en følelse vi kan få i andres hjem og ikke på et klassisk hotel.

3. Sidste tendens er, at flere søger efter specifikke oplevelser fremfor et specifikt område. Airbnb har skruet ned for "hvilken by vil du til?" og fremhævet unikke oplevelser som fx "fantastiske swimmingpools" og "trætophuse". Herved bliver lokationen sekundær, mens de fremhæver det der er vigtigt, nemlig oplevelsen.

Dr. Ivan Terekhov fra Lufthansas innovationshub (en afdeling under Lufthansa, der ser på nye rejsemønstre) understøtter Airbnbs indsigter, da de også ser, at arbejde og fritid flyder mere sammen: Vi kan nemt deltage i et arbejdsmøde via teams fra et trætophus eller på vej hjem i toget.

Thomas' take away på Airbnb og Lufthansas indsigter er, at det bekræfter, hvor vigtigt det er for hospitality-branchen at tænke oplevelsen for deres gæster ind på en helt ny måde for at være relevante nu og i fremtiden.
"Visuel search" gør sit indtog i rejsebranchen
Camilla var mest inspireret af en talk, der præsenterede de nyeste indsigter omkring kunderejsen, afholdt af Michael Trauttmansdorff fra Google. Nogle af de indsigter, han præsenterede, var bl.a.:

- "36% af forretningsrejsende siger, at de gerne vil prøve nye rejsebrands"

Kampen om de loyale kunder er derfor fortsat svær, hvilket sætter endnu større krav til at man, som fx et hotel, bør skabe en oplevelse der gør, at de har lyst til at vende tilbage (det har vi skrevet om her). Det handler altså om at skabe en mindeværdig oplevelse, eller endnu bedre noget overraskende før, under og efter besøget, hvis man skal gøre sig håb om at se gæsten igen. Det er dyrt at erhverve sig nye kunder, så det kan godt betale sig at investere i sine eksisterende.

- "90% af alle leisure-rejsende siger, at digitale touchpoints har en påvirkning på deres valg af rejseudbyder"

- "Gen Z (født mellem 1996 og 2015) absorberer passivt rejseinspiration hele tiden"

- "YouTube rammer 90% af rejsende over 18 år"

Vi ved, at flere og flere søger efter rejseinspiration via platforme som TikTok, YouTube og Instagram, hvorefter de går på Google for at gå i dybden med deres inspiration. Der ligger altså et stort potentiale for destinationer i at få skudt noget rigtig "Instagram-content", så man kan drømme sig derhen. Herhjemme er Visit Aarhus værd at fremhæve som nogen, der er rigtig dygtige til det.