Så hvordan understøtter man den grønne og digitale omstilling gennem danske iværksættere, som vil udvikle og innovere turismebranchen?
Heidi fortæller, at startups gennem HITs forløb får hjælp til alt fra forretningsudvikling og skalering til helt generel markedsafsøgning og afklaring af vækstpotentiale – med andre ord kan man altså som iværksætter få hjælp helt fra man ikke engang har sit eget CVR-nummer endnu til man udvider på internationale markeder. Turismekompetencerne har HIT
inhouse, men de bruger også eksterne konsulenter, som er specialister inden for et særligt felt.
- Målet med HITs forløb er at indfri deres vækstpotentiale. Fordommen om iværksætterne er jo ofte, at de er født med tanken om, at de skal lave et unikum, en startup, der på en eller anden måde skal tjene en masse penge. Men det fungerer det jo sjældent i virkeligheden. Vi ser rigtig mange i turismebranchen, som har set et behov eller hul i markedet. Det er fx Mapstory, som I jo også har hjulpet, som fandt ud af, at de kortløsninger der fandtes, var mangelfulde. Og det har de så udviklet en løsning på – med hjælp til go-to-market fra os, fortæller Heidi.
Og de virksomheder, som er i forløb, spænder bredt.
- Vi har vildt mange forskellige løsninger. Vi har fx Natureventyr, som laver eventyr, så det er lidt sjovere for de små at være på gåtur i naturen. Men det er også løsninger, som er mere henvendt B2B - fx Flow Loop, som genanvender vand i bruseren. Det er oplagt – og bæredygtigt - for hoteller, at spare 80% af det vand, gæster bruger og 70 % energi. De startede ikke som et turismehenvendt koncept, men havde fx lavet test i svømmehaller og fitnesscentre. Men der er jo også et marked for det i turismebranchen, og det ville de gerne afsøge, hvilket vi lige nu hjælper dem med, fortæller Heidi.
- Vi har også OrderBuddy, som man kan bruge på festivaler og events for at undgå de der lange køer – her kan man scanne en QR-kode og så får man besked, når ens flæskestegssandwich er klar. Så det spænder virkelig bredt. I virkeligheden favner vi alle i turismebranchen – både dem, som udbyder oplevelser, overnatning osv., men også dem, der er leverandører i turismebranchen, siger Heidi.
Fremtiden ser lys, digital og bæredygtig ud Selvom det for de fleste i turismebranchen har været nogle hårde år med pandemi og nedlukning, har de hos HIT oplevet stort vækst hos de digitale projekter.
- Alting skulle jo pludselig foregå digitalt, og det er jo netop de løsninger, vi arbejder med. Det er fx en digital gæstebog, at man kan åbne hotelværelset med ens mobiltelefon i stedet for en nøgle eller kort. Vi må erkende, at turisme har haltet bagud ift. den digital omstilling, hvis man sammenligner med andre brancher, men der var virkelig mange muligheder for at branchen kunne komme i gang med den digitale omstilling under pandemien, fortæller Heidi.
Ift. den grønne omstilling, fortæller Heidi også, at de i forbindelse med pandemien oplevede, at der var mange flere, der begyndte at efterspørge bæredygtighed eller som fik bæredygtighed på radaren, når de skulle vælge deres næste rejseoplevelse.
- Løsninger inden for bæredygtighed er helt klart noget, som vi har rigtig meget fokus på lige nu – sammen med digitale løsninger og ny teknologi. Det er der, udfordringer er i turismen. Produktivitet og den grønne omstilling er de overordnede udfordringer, som vi arbejder for at løse, fortæller Heidi.
Men det er tydeligt, at de danske iværksætter i høj grad har fingeren på pulsen ift. udfordringerne – endda i en sådan grad, at ikke engang markedsanalyser når at opfange en tendens, før en danske startup har udviklet en ny oplevelse eller et nyt koncept, som tapper ind i tendensen.
- Det, der også er meget interessant, er at vi ser udvikling af startups inden for særlige områder eller tendenser, før vi ser tendenserne i de markedsanalyser, som vi laver om hvad der rører sig i turismebranchen. Fx det her med oplevelser ude i naturen og nye måder at opleve naturen på. Det så ''vores'' iværksættere allerede inden Corona. Vi så det også med arbejdsstationer på hoteller, hvor en startup har lavet en platform, hvor man kan booke et mødelokale eller kontor på et hotel, se den ledige kapacitet, osv. Så vi ser mange gange, at de danske startups har forudset tendenser, før man kan se det i markedet, forklarer Heidi.
Heidi fortæller også, at de gør meget ud af at være til stede i innovative miljøer – bl.a. for at sikre nye samarbejder.
- Vi har mange samarbejder med bl.a. universiteterne, hvor vi sætter udfordringer for turismen i spil i forskellige challenges, hackathons og cases. Det gør vi for at sikre pipeline af nye iværksættere, og for at få mere vidensbaseret iværksætteri, hvor særligt ny teknologi er tænkt ind i løsningen.
Følg med på
www.firstcoffee.dk eller på vores instagram
side, hvor vi løbende taler med skarpe hoveder fra turisme- og oplevelsesindustrien.
Og hvis du ikke har fået læst vores to andre First Coffee Conversations, kan du selvfølgelig stadig nå det -. Du finder dem i bunden her.