Ændret adfærd (eller nye forventninger) hos virksomheder (kunderne)
Jesper påpeger også, at der er sket en ændret adfærd hos virksomhederne (kunderne), hvor der er kommet et større fokus på værdiskabelsen ved at mødes fysisk. Autopiloten er der ikke længere, hvor mange tidligere mødtes bare for at mødes, forklarer han. Det hænger sammen med, at de fleste nu har fået øjnene op for, at nogle møder kan erstattes af online møder, så når vi endelig mødes, skal den oplevede værdi maksimeres. Det kan dog være svært at definere hvad den ønskede værdiskabelse er, fortæller Jesper, da det afhænger af virksomhederne (arrangøren) og deltagerne på møder og kongresser. Et er dog sikkert: Oplevelser skal gerne understøtte det faglige program i forbindelse med møder og kongresser.
Derfor ser vi en større integration mellem arrangørerne af kongresser og den destination, som ligger hus til. På den måde beriger destinationen kongressen og omvendt. Et eksempel er hvordan kongresdeltagerne deltager på planlagte virksomhedsbesøg hos lokale virksomheder, som har stor ekspertise inden for kongressens tema. På den måde får virksomhederne vist hvad de kan, samtidig med, at kongresdeltagerne får mulighed for at netværke og skabe stærkere relationer med interessante og for dem relevante virksomheder. Et eksempel på dette er f.eks. Messe C i Fredericia, hvor messecenteret i samarbejde med Experience Frederica har udviklet en 'Energy-Crawl', dvs. en rundtur til lokale producenter af vedvarende energi. Det er et tilbud til messedeltagere, hvor det er relevant for dem. Det giver både messedeltagerne ny viden og inspiration samtidig med, at det profilerer lokale løsninger.
Stor villighed til at dele erfaringer og gøre en forskel
I løbet af efteråret 2023 var MeetDenmark vært ved en konference med bæredygtighed som omdrejningspunkt, og Jesper beretter, at noget af det absolut fedeste i 2023 var at se, hvordan mange aktører indenfor erhvervs- og mødeturisme er enormt villige og interesserede i at dele erfaringer ift. bæredygtighed, fordi de ser det som en fælles rejse for hele branchen. - Der er følelse af, at vi som branche er nødt til at lykkes med det her sammen, hvis det danske erhvervs- og mødeturisme produkt skal stå stærkt internationalt. Dertil er branchen fyldt med ildsjæle, som brænder for at gøre en forskel og dele deres erfaringer og viden, fortæller Jesper.
Men på trods af, at mange virksomheder har stort fokus på bæredygtighed, så påpeger Jesper også, at der er en række lavthængende frugter, som mange aktører kan tage fat i. Mange lader nemlig til at tænke, at arbejdet med bæredygtighed er all or nothing, men Jesper opfordrer i stedet til at se det som en rejse, hvor selv de små skridt på sigt gør den store forskel.
Så i 2024 skal vi (endnu mere) ned for belastningen, og op for værdiskabelsen.