Destination Trekantområdet

LEGOLAND
Billund Resort

Kvalitativ dataindsamling
Analyse
Be Happy Pass analyse
I 2024 gennemførte vi en omfattende analyse som en del af vores samarbejde med LEGOLAND Billund Resort. LEGOLAND Billund Resort, der består af 21 attraktioner fordelt i Billund, Vejle og Fredericia kommuner, er et centralt omdrejningspunkt for turisme i regionen.

Vores mål var at udvikle og teste nye måder at forbedre gæsternes oplevelse og samtidig sprede gæsterne mere på destinationen. Slutligt skulle vi undersøge, hvordan deres koncept til børnefamilier, Be Happy Pass, kunne videreudvikles.
Populære attraktioner overbelastes, og skjulte perler glemmes
Mange destinationer står over for betydelige udfordringer, når turisterne samles om de samme få, populære attraktioner. Det kan have en række negative effekter, bl.a. forlænget ventetid, reduceret kvalitet af besøget og øget slid på faciliteterne. Samtidig forbliver mange andre spændende og unikke attraktioner underbesøgt og ukendte for de fleste.

Når turister kun fokuserer på de mest kendte steder, går de ofte glip af skjulte perler, der kan tilbyde lige så mindeværdige oplevelser. Det er en uheldig tendens, da det ikke kun begrænser turisternes muligheder, men også gør det svært for mindre kendte attraktioner. Skævvridningen kan forringe den samlede turismeoplevelse og skabe ubalance, og en bedre fordeling af turiststrømmen kan derfor bidrage til både en bedre gæsteoplevelse og en bæredygtig udvikling af de mindre kendte dele af en destination.

Med dette projekt har vi haft til formål at:
  • Digitalisere Be Happy Pass-konceptet
  • Skabe et koncept, som kan sikre bedre gæstedeling på destinationen
Test af prototype
Hvad gjorde vi
Vores arbejde med LEGOLAND Billund Resort omfattede udviklingen af en digital prototype – et digitaliseret Be Happy Pass - som blev testet blandt hele 267 børnefamilier fra Norge, Holland og Tyskland. Sideløbende med prototypen blev vi meget klogere på børnefamiliernes præferencer og adfærd, både i forhold til at interagere med et digitalt univers men og i forhold til, hvad de ønsker at opleve på en ferie, samt hvilke oplevelser de rent faktisk valgte at forfølge på deres ferie.

For at få indsigt i, om turisterne rent faktisk fandt prototypen relevant, udarbejdede vi en række surveys, som børnefamilierne skulle svare på. Ligeledes fulgte vi deres adfærd på selve prototypen og blev klogere på, hvilke funktioner de rent faktisk anvendte – og hvad de slet ikke brugte.

For at blive klogere på, om gæsterne kunne påvirkes til at vælge specifikke aktiviteter eller besøge særlige attraktioner, designede vi et interventionsstudie, hvor vi fulgte op med surveys.
Dataindsamling
Dataindsamling
Særlig tilgang til dataindsamling
Vi vil gerne sætte spot på det interventionsstudie, som vi designede. Her benyttede vi et Sequential, Multiple Assignment, Randomized Trial (SMART) forskningsdesign til at teste, hvordan forskellige interventioner påvirkede menneskers adfærd.

Interventionerne inkluderede:
  • Særlige oplevelser
  • Rabat
  • Gamification
  • Personaliserede anbefalinger

Vores studie fulgte en struktureret tilgang, hvor vi, sammen med interventionerne, gennemførte forskellige surveys før, under og efter gæsternes besøg, ligesom vi trackede deres adfærd på den digitale prototype. Formålet var at klarlægge deres interesser, hjælpe med valget af interventioner og opbygge en profil for fremtidige besøg.
Dataindsamling
Interventionsstudie
Vores interventionsstudie omfattede mange forskellige børnefamilier – både nogle, som fandt vores interventioner relevante og brugbare, og børnefamilier, som var mere negativt stemt. Det betød, at vi fik testet effekten af gentagne rabatter og særlige oplevelser for at motivere gæsterne. For eksempel kunne et testforløb for en børnefamilie se således ud:

  • Dag 1: Fokus på rabat, efterfulgt af en survey om adfærd og besøgte attraktioner
  • Dag 2: Intervention afhængig af respons, efterfulgt af en survey om adfærd og besøgte attraktioner

Efter besøget gennemførte vi post-trip surveys for at indsamle data om gæsternes adfærd og oplevelser, både på destinationen og med vores digitale version af Be Happy Pass.
Discount 10%
Responder
Discount 10%
Non-responder
Unique exp.
Discount 20%
Discount 10%
Resultater og fremtidsperspektiver
Vores analyse resulterede i en række værdifulde indsigter, som LEGOLAND Billund Resort kan bruge til at forbedre gæsteoplevelsen og fremme deres attraktioner. Ligeledes giver det dem en dybere forståelse for de internationale børnefamilier, som besøger området, deres præferencer og generelle rejseadfærd i forbindelse med ferien. Ved at synliggøre de mange oplevelser og guide gæsterne gennem deres rejse, har vi bidraget til, at de deltagende børnefamilier har fået en meget større forståelse for, hvad resortet kan tilbyde af oplevelser for familier og børn i alle aldre. Og samtidig har vi helt konkret bidraget til, at flere af de deltagende børnefamilier vil besøge destinationen igen for at ’få det hele med’.

Vi ser frem til at implementere de fundne indsigter, når vi udvikler Be Happy Pass i en digital version, og fortsætte vores samarbejde med LEGOLAND Billund Resort for at skabe endnu flere uforglemmelige oplevelser for deres besøgende.
Se flere cases